Stalinec S-100
Název „Stalinec“ je užíván pro sovětské pásové traktory vzniklé na podkladě americké licence společnosti Caterpillar a vyráběné v Čeljabinském traktorovém závodě od roku 1933. První z řady Stalinců podle amerického originálu byl označen S-60, v roce 1946 se začal vyrábět pásový traktor S-80 se vznětovým motorem o výkonu 80 k. Na jeho bázi byl v roce 1956 vyvinut typ S-100, který se lišil výkonnějším motorem s výkonem 100 k a komfortnější kabinou. Tyto stroje, které sloužily jako tahače nebo buldozery, se dovážely od konce 40. let i do Československa.
Vzhledem k předpokládaným těžkým provozním podmínkám se hlavní vznětový motor startuje pomocným dvouválcovým zážehovým motorem, jehož spouštění probíhá buď pomocí elektrického spouštěče, nebo jej lze nastartovat i ručně pomocí kliky.
Náš stroj byl vyroben v roce 1962 v Čeljabinsku, o čemž svědčí označení „ЧТЗ“, znamenající Čeljabinský traktorový závod. Stroj byl převezen z autobazaru v Janově u Svitav do Kovošrotu ve Svitavách, díky včasnému upozornění se však o něm dozvědělo Průmyslové muzeum Mladějov, které o něj ihned projevilo zájem. Na podvalníku, na kterém se dostal do Kovošrotu, tak zanedlouho putoval až do muzea v Mladějově. Bouda není původní, ale odhadem o 20 let mladší, vyrobená již v Československu.
Stalinec S-100 byl vyráběn v letech 1958 až 1962.
Technické parametry
Hmotnost | 14 t |
Délka | 5000 mm |
Šířka | 3940 mm |
Výška | 3059 mm |
Motor | vznětový čtyřválec |
Typ motoru | KDM-100 |
Rozvod | OHV |
Max. výkon | 73,6 kW (100 k) |
Rychlost | 7 až 10 km/h |
Typ buldozeru | D-271 |
Šířka radlice | 3030 mm |
Výška radlice | 1100 mm |
Typ navijáku | D-269 |
Tažná síla navijáku | 20 kN |