Svoboda DK 12

Svoboda DK 12

Firma Svoboda motor Kosmonosy vznikla ve 20. letech 20. století a zabývala se výrobou stacionárních motorů a zemědělských strojů. V roce 1934 představila na hospodářské výstavě v Praze své traktory jednoduché konstrukce ve výkonové řadě 5, 7 a 10 koní. První dva typy byly postaveny na tříkolovém podvozku, Svoboda DK 10 (Diesel Kar) byl již čtyřkolový, s velmi nezvykle řešenou přední nápravou, která se po vzoru kočárových podvozků natáčela celá kolem svislé osy – její ovládání probíhalo kolem svislé osy pomocí šneku a šnekového půlkola. Typ DK 10 byl v roce 1939 modernizován a vyráběn pod označením Svoboda DK 12.

Všechny výše zmiňované traktory byly jednoduché rámové konstrukce. Pohon obstarával jednoválcový ležatý čtyřdobý vznětový motor s odpařovacím chlazením, který dříve firma vyráběla jako motor stabilní – i na traktoru jej bylo možné takto využívat prostřednictvím řemenice umístěné na setrvačníku motoru. Pohon zadní nápravy zajišťuje třístupňová převodovka poháněná od motoru pomocí 4 klínových řemenů.

V expozici máme dva zástupce této řady. Na stroji zrenovovaném v roce 2017 je dochováno původní ovládání pomocí šneku. Na druhém (na fotografii) je původní přední náprava s nepříliš dobrými vlastnostmi nahrazena nápravou z traktoru Zetor 30. Tento typ traktoru (rovněž s nepůvodní přední nápravou a dalšími úpravami) si zahrál v jedné epizodě Četnických humoresek a obvykle s tímto strojem se vyjíždí na Historii v pohybu.

Traktor byl vyráběn v letech 1939 až 1946.

Technické parametry

Hmotnost1150 kg
Délka2800 mm
Šířka1470 mm
Výška1600 mm
Rozvor1770 mm
Motorčtyřdobý jednoválec
RozvodOHV
Rychlostních stupňů3 + 1
Objem motoru1730 ccm
Max. výkon8,8 kW (12 k)
Max. rychlost12 km/h
Spotřeba 190 g / kWh